Het is zo nov 23, 2014 5:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1562 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140 ... 157  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Dagelijkse training in groep langs de schelde (Vervolg)
BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 6:06 pm 
Ploegleider

Wouter schreef:

hoog niveau :mrgreen: :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 6:19 pm 
Mecanicien

BJJ24 schreef:
Pelep stop eens met zeveren. Den helft van het peloton rijdt gans het winter door op de piste. Wat voor argumenten zijn dat nu?

Op de piste rijden en buiten trainen zijn 2 verschillende dingen. Er zijn overal in België kleine of grote pelotons die traag of snel rijden, en die graag een toerke doen waar het veilig is (niet op de baan dus noch op onze mooie fietspaden).

Schaf dan ook alle WT clubs direct af hé.

:wallbash:

Stop dan ook eens met zeveren hoe een groep wordt geviseerd door een kleine verzuurde minderheid. De discussie wordt hier al maanden gevoerd tussen WT onderling die er ook hun gedacht over hebben, laat staan hoe de reacties erbuiten zijn. Als er die strepen komen is dat omdat het Scheldepeleton blijkbaar niet gedisciplineerd kan rijden en anderen die evengoed recht hebben op die baan hinderen. Dus in plaats van te kankeren hoe onverdraagzaam de maatschappij is geworden is het mss beter in eigen boezem te kijken waarom een kleine groep er niet (meer) in slaagt hun ding te doen met enige discipline zonder de rest te hinderen, dan waren er geen klachten geweest.

En wat voor een onnozel argument is dat nu dat er in sommige periodes weinig volk komt, als ik tegen 80 rij in een zone 50 is het ok zolang er maar niet teveel volk komt? Antwoord daar eens op. Mss beter dat het peloton wat afgeremd had telkens er blijkbaar een van die zogezegd zeldzame anderen waren, dan was iedereen content. En veel inspanning had het blijkbaar niet gevraagd als er niet veel waren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 6:36 pm 
Ploegleider

Pelep schreef:
Kan allemaal best zijn maar als de eerste de beste met z'n auto 80 vlamt door je straat van 50 omdat hij mss traint voor z'n volgende rallyrit is het ook best ok, jullie zijn niet verzuurd?

Een jaarkaart voor de piste kost 100 EUR. Aan de fietsen in het Scheldepeloton te zien zal dat voor de meesten wel lukken.

Straks zit het in de piste bomvol. Wat dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 6:50 pm 
Nieuweling

Pelep schreef:
BJJ24 schreef:
Pelep stop eens met zeveren. Den helft van het peloton rijdt gans het winter door op de piste. Wat voor argumenten zijn dat nu?

Op de piste rijden en buiten trainen zijn 2 verschillende dingen. Er zijn overal in België kleine of grote pelotons die traag of snel rijden, en die graag een toerke doen waar het veilig is (niet op de baan dus noch op onze mooie fietspaden).

Stop dan ook eens met zeveren hoe een groep wordt geviseerd door een kleine verzuurde minderheid. De discussie wordt hier al maanden gevoerd tussen WT onderling die er ook hun gedacht over hebben, laat staan hoe de reacties erbuiten zijn. Als er die strepen komen is dat omdat het Scheldepeleton blijkbaar niet gedisciplineerd kan rijden en anderen die evengoed recht hebben op die baan hinderen. Dus in plaats van te kankeren hoe onverdraagzaam de maatschappij is geworden is het mss beter in eigen boezem te kijken waarom een kleine groep er niet (meer) in slaagt hun ding te doen met enige discipline zonder de rest te hinderen, dan waren er geen klachten geweest.

En wat voor een onnozel argument is dat nu dat er in sommige periodes weinig volk komt, als ik tegen 80 rij in een zone 50 is het ok zolang er maar niet teveel volk komt? Antwoord daar eens op. Mss beter dat het peloton wat afgeremd had telkens er blijkbaar een van die zogezegd zeldzame anderen waren, dan was iedereen content. En veel inspanning had het blijkbaar niet gevraagd als er niet veel waren.

Ik ben het helemaal met Pelep eens. Het enige wat hij probeert aan te tonen met zijn laatste posts is dat ook wij als wielertoeristen ons moeten houden aan de wet en de geldende verkeersregels. En opmerkingen als 'maar het is mijn hobby, wat moet ik anders doen?' zijn geen geldige argumenten om die verkeersregels te overtreden. Pelep's vergelijking met die rallypiloot is wat dat betreft gewoon correct. Ja, de fietspaden liggen er slecht bij. Ja, de openbare weg is gevaarlijk. En ja, er is te weinig infrastructuur om overal in Vlaanderen veilig te gaan vlammen. Maar dat betekent nog altijd niet dat we plots het recht moeten opeisen om het jaagpad te gaan monopoliseren voor onze sport.

Ik heb ook al regelmatig geklaagd over het gedrag van een bepaalde groep wielertoeristen. Zowel in het gewone verkeer als bij toertochten heb je een (jammer genoeg vrij grote) groep die zich blijkbaar niet kan gedragen op de openbare weg. Over de ganse breedte van de weg rijden, rode lichten negeren, auto's (al dan niet opzettelijk) ophouden, etc. Ik snap de frustraties bij heel wat niet-wielertoeristen in Vlaanderen maar al te goed. De reacties die ik lees op allerhande fora over gefrustreerde, agressieve en vooral egoïstische wielertoeristen zijn jammer genoeg niet compleet uit de lucht gegrepen. Ik wil hier zeker ook zelf niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar het is toch wel een vrij grote groep die het blijkbaar moeilijk heeft om zich hoffelijk te gedragen eens ze een koersfiets onder zich hebben.

Het maakt me ook kwaad dat ikzelf als wielertoerist die wel zijn best probeert te doen hoffelijk, veilig en correct rond te rijden, ook hoe langer hoe meer de gevolgen zie van de frustraties die veel mensen hebben naar wielertoeristen toe. Auto's die rakelings langs je heen scheren, die zitten te roepen en te toeteren bij het voorbijsteken/kruisen, mensen die je de huid volschelden als je ze voorbijsteekt, ondanks dat je ze met de fietsbel hebt gewaarschuwd en je een stuk bent gaan vertragen.

Het scheldepeleton is volgens mij gewoon een symbool bij uitstek voor veel mensen om dat algemene wielertoeristen-probleem aan te kaarten. Zelfs ik als wielertoerist heb al regelmatig gevloekt wanneer ik het scheldepeleton kruis op dat jaagpad. Het is en blijft gewoon een gevaarlijke bedoening. En al helemaal in deze zonnige tijden wanneer het jaagpad ook nog eens volloopt met families en recreanten.

Laatst bijgewerkt door King_Eric op do jul 11, 2013 6:59 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 6:53 pm 
Ploegleider

Voor de steeds maar groeiende groep van elektrische fietsers zal dit trouwens ook niet leuk zijn. Want zelfs met een goede stadsfiets voel je deze ribbels. Meer zelfs, als WT'er aan redelijke snelheid zal je het minder voelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 7:26 pm 
Belofte

Pelep schreef:
BJJ24 schreef:

Ik zever niet over hoe een groep geviseerd wordt laat staan kankeren over hoe onverdraagzaam de maatschappij is. Dat doe jij maar al te goed met je laatste posts.

Je argument houdt totaal geen stand. Een jaagpad en een bewoonde straat vergelijken is gewoon belachelijk.

Maar ja, je zal het beter weten jij die wellicht vaak meerijdt met het Scheldepeloton en die er alles over weet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 7:30 pm 
Mecanicien

ik volg ook Pelep.

En de vlieger dat het Scheldepeloton rijdt als er geen volk is houdt geen steek want dan zouden er geen klachten zijn.
Het lijkt mij toch echt wel een plaag in de grote pelotons dat ze zich niet kunnen gedragen, ook de mannen van DenHaas is Wijngem hebben een kwalijke reputatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 9:12 pm 
Junior

Ik zal ook eens mijn stem laten horen. Ook ik rijd al een viertal jaar mee met de Schelde. Voordien reed ik steeds op mijn eentje en kruiste ik de groep vaak.
Voelde ik me daarbij slecht op mijn gemak? Ja. Zo'n grote groep die razendsnel dichterbij komt, ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Zeker voor iemand die niet weet hoe zo'n groep zich gedraagt (zoals ik destijds).
Heb ik als tegenligger ooit een echt gevaarlijke situatie meegemaakt? Nee, nooit. De groep week telkens tijdig uit. Ook in de afgelopen vier jaar heb ik -als lid van het Scheldepeloton -nooit een gevaarlijke situatie gezien.
Het Scheldepeloton is een dwarsdoorsnede van de maatschappij. Jong en oud rijdt mee, arbeiders en universiteitsprofessoren, vriendelijke en minder vriendelijke mensen. Het enige wat ons bindt is de liefde voor de fiets. Het peloton staat steeds open voor nieuwe mensen. Iedereen is welkom en als nieuweling word je heel snel in de groep opgenomen. Ik nodig dan ook iedereen uit om eens mee te komen rijden, dan kan je aan den lijve ondervinden dat het een gemoedelijke bende is die steeds veilig probeert te fietsen. Obstakels en andere deelnemers in het verkeer worden steeds aangegeven en we maken tijdig plaats voor anderen. Op grote stukken van het weekendparcours fietsen we wél op het fietspad (op een verhoogd fietspad van 1m breed lukt dat uiteaard niet met een groep), op een groot stuk van de N8 tussen Brakel en Oudenaarde rijden we zelfs naast de weg om het verkeer niet te hinderen, hoewel we volgens het verkeersreglement daar ook op straat zouden mogen fietsen.

Wat volgens mij voor veel irritaties zorgt, is onwetendheid:
automobilisten weten niet dat we twee aan twee op de rijbaan mogen rijden (zonder volgwagen). Ze winden zich op en reageren zich af door hevig te claxonneren of rakelings langs ons te scheuren.
fietsers die ons kruisen, weten niet hoe een groep communiceert. Ze horen geroep en denken dat ze uitgescholden worden, terwijl het gewoon de groep is die signalen doorgeeft (tegenliggers!).
fietsers die ons kruisen denken dat we hen gaan aanrijden, omdat de groep pas in de laatste 50 meter uitwijkt. Niemand in het peloton wil echter een andere fietser aanrijden. Een groep heeft gewoon wat tijd nodig om opzij te gaan. De renners die links in de groep rijden, kunnen immers pas uitwijken wanneer er rechts van hun plaats gemaakt wordt. Sommige fietsers overreageren echter en springen in de gracht wanneer ze ons zien aankomen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Gewoon blijven verder rijden en het peloton wijkt wel uit.

Het Scheldepeloton bestaat al meer dan dertig jaar. En als ik de verhalen van de anciens mag geloven, is het enkel in het laatste decennium dat er zo negatief gereageerd wordt op ons. De enige reden die ik daarvoor zie, is toenemende onverdraagzaamheid. Automobilisten nemen het niet meer dat ze even moeten wachten voor ze de groep kunnen inhalen (hoewel we volgens het verkeersreglement niets verkeerd doen) en andere fietsers nemen het niet dat ze wat moeten uitwijken (hoewel we voldoende tussen ruimte laten en er nog nooit een botsing geweest is).

Met een beetje meer verdraagzaamheid zou heel deze controverse niet nodig zijn. Hoe erg is het om even te wachten tot je met je wagen een groep fietsers kan passeren. Hoe erg is het om als tegenligger een half metertje naar rechts te gaan rijden?
Ook het scheldepeloton wordt geconfronteerd met situaties die voor ons minder leuk zijn (trage fietsers voor ons, tractoren die de weg blokkeren, geparkeerde auto's,... Maar om daarvoor nu moord en brand te gaan schreeuwen....
Laat het maar rap september zijn, zodat dit stormpje weer gaat liggen en we weer in alle rust kunnen trainen en ons babbeltje slaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 9:42 pm 
Ploegleider

Broerie , spijkers met koppen !!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 9:54 pm 
Nieuweling

Broerie schreef:
Wat volgens mij voor veel irritaties zorgt, is onwetendheid:
automobilisten weten niet dat we twee aan twee op de rijbaan mogen rijden (zonder volgwagen). Ze winden zich op en reageren zich af door hevig te claxonneren of rakelings langs ons te scheuren.
fietsers die ons kruisen, weten niet hoe een groep communiceert. Ze horen geroep en denken dat ze uitgescholden worden, terwijl het gewoon de groep is die signalen doorgeeft (tegenliggers!).
fietsers die ons kruisen denken dat we hen gaan aanrijden, omdat de groep pas in de laatste 50 meter uitwijkt. Niemand in het peloton wil echter een andere fietser aanrijden. Een groep heeft gewoon wat tijd nodig om opzij te gaan. De renners die links in de groep rijden, kunnen immers pas uitwijken wanneer er rechts van hun plaats gemaakt wordt. Sommige fietsers overreageren echter en springen in de gracht wanneer ze ons zien aankomen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Gewoon blijven verder rijden en het peloton wijkt wel uit.

Je haalt zeker een aantal belangrijke punten aan. Zeker wat betreft dat geroep in zo'n groep en het gebrek aan kennis van de verkeerscode bij veel andere weggebruikers.

Wat het uitwijken van dat peleton betreft, dat is hoe het in de regel gaat. Maar ik heb zelf al tweemaal echt rakelings langs iemand gescheerd die achterin het peleton zat, niet aan het opletten was en gewoon naar de grond zat te turen. En de enige reden dat het niet tot een botsing kwam toen was omdat ikzelf nog wat verder tegen de berm ging gaan rijden, letterlijk op de grens tussen asfalt en gras. Lijkt me niet de bedoeling. Het blijft wel iets uitzonderlijks natuurlijk, maar toch.

Het probleem in deze zaak is wel dat er blijkbaar gewoon een maximale snelheid van 30km/u geldt op die jaagpaden. Dus op zich hebben de 'klagers' in deze wel gewoon de wet aan hun kant en kunnen we niet te veel te klagen hebben over het feit dat ze maatregelen te nemen om die snelheid ook te handhaven. Of tenminste proberen dat te doen.

Citaat:
Het Scheldepeloton bestaat al meer dan dertig jaar. En als ik de verhalen van de anciens mag geloven, is het enkel in het laatste decennium dat er zo negatief gereageerd wordt op ons. De enige reden die ik daarvoor zie, is toenemende onverdraagzaamheid. Automobilisten nemen het niet meer dat ze even moeten wachten voor ze de groep kunnen inhalen (hoewel we volgens het verkeersreglement niets verkeerd doen) en andere fietsers nemen het niet dat ze wat moeten uitwijken (hoewel we voldoende tussen ruimte laten en er nog nooit een botsing geweest is).

Het hele probleem van die onverdraagzaamheid zal ook wel te maken hebben met het feit dat er nu eenmaal meer en meer wielertoeristen, alsook meer en meer auto's op onze wegen rijden in vergelijking met pakweg 20 jaar geleden. De 'overlast' is langs beide zijden gewoon een stuk groter geworden. Die onverdraagzaamheid waarover je het hebt geldt trouwens net zo goed voor de wielertoerist natuurlijk. Velen willen niet wachten voor een rood licht, willen niet vertragen als er tragere mensen voor zich rijden, etc. Ik kan tegenwoordig geen fietsrit meer maken of ik zie andere wielertoeristen ook domme toeren uithalen. En die zorgen er dan zelf voor dat we allemaal een slechte reputatie krijgen. En de hetze tegen het scheldepeleton is volgens mij gewoon een exponent van die algemene onverdraagzaamheid naar wielertoeristen toe. Ook de oplossing van het probleem is bij alle wielertoeristen te zoeken. Niet enkel bij het scheldepeleton.

Als iedereen zich hoffelijk zou gedragen, de verkeerscode zou volgen, dan ben ik ervan overtuigd dat ook de mentaliteit bij anderen snel genoeg zal wijzigen. Als ik op een smal jaagpad (tussen Gent en Brugge bijvoorbeeld) een groep 'gewone fietsers' zie, dan is het eerste wat ik doe vertragen naar hun snelheid en mijn bel gebruiken. Wanneer ik ze dan veilig kan passeren gooi ik er ook nog eens een bedankje tegenaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1562 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140 ... 157  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur