0.010615110397339 load time till 0.01082706451416 load time till
Solist_SL
Laatste online op 2 Okt 2014 om 18u28

Verhalen Wat en hoe eten renners?


Sinds het Contadorreke - Alberto Contador kreeg in Parijs-Nice een klop van de hamer omdat hij vergat te eten en te drinken - is het onderwerp hot. Wat en hoe eten renners? En hoe komen ze de Ronde van Vlaanderen door?

Coureurs zijn nog het best te omschrijven als auto's. Een wagen kun je finetunen en je kunt zijn motor afstellen om hem efficiŽnter, sneller, soepeler te laten bollen - een renner stelt zijn lichaam af door te trainen. Maar zowel een supersnelleFerrari als een voordelige Tata Nano hebben ťťn ding gemeenschappelijk, ondanks hun gigantisch verschil in power en pk's: ze rijden niet zonder brandstof.

Net zo gaat het in de sport, en zeker in een duursport als wielrennen. Zonder petrol geen prestaties. En daarom is eten en drinken, energieleveranciers en dus de brandstof van het lichaam, zo belangrijk.

En of wielrenners veel calorieŽn (kcal) verbranden. Naargelang de soort en duur van de inspanning verbruikt een prof het twee- tot viervoudige van een niet-sporter, of zelfs meer. De volgende vergelijking spreekt boekdelen: in een zeer zware Tourrit kan een renner 9.000 kcal verbranden, bij een normale activiteit verbruikt een gemiddelde man 2.500 en een vrouw 2.000 calorieŽn per dag.

'Ik heb ooit eens alles opgeschreven wat tien renners aten en dronken tijdens een Ronde van Frankrijk', zegt Quick Step-verzorger Dirk Nachtergaele. 'Dat is onmenselijk veel. Daar kon je, bij wijze van spreken, een heel klooster met paters een maand mee bevoorraden. En tijdens grote koersen en rondes eten onze vips weleens mee met de coureurs. Altijd klinkt het: waar steken die mannen dat allemaal? En toegegeven: als je drie weken hetzelfde menu eet als een profrenner, kunnen ze je naar huis rollen.'

Nu gaat het niet alleen om hoeveel ze eten (zie grafiek), maar vooral om wat ze eten. Voeding kan worden onderverdeeld in koolhydraten (suikers), proteÔnen (eiwitten) en vetten. Algemeen wordt aangenomen dat een gezonde voeding voor een 'gewone' mens bestaat uit 50 tot 55 procent koolhydraten, 30 tot 35 procent vetten en 10 tot 15 procent eiwitten. Een sporter gaat naar een verdeling van 60 tot 70 procent koolhydraten, 25 procent vetten en 10 tot 15 procent eiwitten. Het rantsoen voor profwielrenners, zegt Nachtergaele, telt tussen 65 en 75 procent koolhydraten, 10 tot 15 procent vetten en 20 procent eiwitten. 'Althans, zo werken wij bij Quick Step, en ik weet ook dat niet elke ploeg dat principe hanteert.'

Tot zover de theorie, tijd voor de praktijk. Nachtergaele vat het zo samen. 'Een rennersmenu is eigenlijk heel eentonig: pasta, rauwe groenten, een stuk vlees of vis, dessert. De kunst is het om het niet eentonig te laten lijken. Je moet daarin wat inventief zijn.'

Dat vergt niet alleen creativiteit, maar ook een goede planning. Nachtergaele: 'Neem bijvoorbeeld de Ronde van Frankrijk. Nu al weten we van alle hotels die we aandoen, welke voorbeeldmenu's ze aanbieden, en dan is het aan ons om bij te schaven als we dat willen.'

Zowel voor een eendagsklassieker als de Ronde van Vlaanderen als voor een rittenwedstrijd als de Ronde van Frankrijk geldt hetzelfde voedingsschema (zie Het menu van Tom Boonen en co), alleen kun je na de Ronde van Vlaanderen recupereren, terwijl je in een rittenwedstrijd weer eten moet 'stapelen' voor de volgende rit. Het 'wedstrijdeten' is hetzelfde. Nachtergaele: 'Want tijdens de wedstrijd gaat het vooral om suikers die heel snel moeten worden opgenomen door het lichaam. In dat opzicht zijn de energierepen en de energiegellekes een enorme verbetering. Die hebben het ons veel makkelijker gemaakt.'

Enige voorwaarde: alle goede bedoelingen van kok en verzorger ten spijt, het zijn nog steeds de renners die zich aan het voedingsschema moeten houden. Tegen die principes zondigen overkomt zelfs de besten. Zo kon Tom Boonen naar zijn zeggen niet drinken tijdens de eindfase van Milaan-Sanremo en had hij daardoor flanellen benen in de sprint, zo versloeg de geeuwhonger Alberto Contador in Parijs-Nice omdat hij was vergeten te eten en te drinken en kon hij de zege op zijn buik schrijven. Dan wordt een Ferrari plots een Tata Nano.
 
Geschreven door Solist_SL
Datum: 3 April 2009
Aantal keer bekeken: 5637
Aantal reacties: 2
 
  • 7.00/10

Rating: 7.0/10 (1 stem geregistreerd)

2 reacties

  • bigmoustache1 Dec om 02:00

    Rauwe groenten zijn in die zin beter (dan gestoomde) omdat je alle vitaminen en mineralen mee hebt naar binnen. Bij stomen/koken gaan bepaalde(de meeste) vitaminen verloren.smile.gif

  • bennysnel1 Dec om 02:00

    kan er iemand zeggen waarom rauwe groenten en geen gestoomde bv. Dacht dat die beter verteerden.