0.0092158317565918 load time till 0.0094318389892578 load time till
AVG
Laatste online op 17 Jan 2014 om 09u40
" Just fun "

Verhalen levensduur fietsketting


Wat is de levensduur van een normaal onderhouden ketting (uitgedrukt in km)?

Reden: 5000 km probleemloos gereden. Fiets eens naar de FM voor een nazicht. Nu al tweede keer ketting over op enkele 100 km na bezoek aan FM. Raar.
 
Geschreven door AVG
Datum: 22 Juni 2011
Aantal keer bekeken: 4321
Aantal reacties: 21
 
  • 0.00/10

Rating: 0.0/10 (0 stemmen geregistreerd)

21 reacties

  • rytec1 Dec om 02:00

    @vossy,

    Het staat er toch op zover ik kan zien, zie link naar pdf document www.shimano-benelux.com/publish/content/global_cycle/nl/nl/index/products/road/ultegra_6700/product.-code-CN-6701.-type-..html
    en kijk dan op rechterkant van pagina daar waar NOTE staat.

  • Vossy1 Dec om 02:00

    @rytec: in de technische fiche van de shimano ultegra ketting 6600 vind ik hier niets van terug. Bij mijn ketting staat tekst aan beide zijden. Wel wordt een opmerking gemaakt over de verbindingspen.

    Zie hiervoor www.shimano-benelux.com

    Als jij wel iets meer vindt over de wijze waarop de ketting moet gelegd worden, laat ons weten aub! Iedere onwetende shimanorijder zal u dankbaar zijn!

  • amderybel1 Dec om 02:00

    mijn fietsenmaker raadt aan om tussen 2500 à 3000 km je ketting te vernieuwen.

  • Tauro19661 Dec om 02:00

    Ketting overtrappen kan als ze versleten is zoals hieronder al aangehaald.

    Maar kan ook door verkeerd gebruik en vooral door te veel kracht te zetten. (zeker bij zwaardere rijders)

    Met een triple (kettingwiel 30t of mtb kettingwiel 22t/32t) en als je wat kracht hebt en wat zwaar bent, kan je elke ketting over trappen.

    Ik heb al een keer of drie keer mijn MTB ketting droog overgetrapt zonder schakelen in bergop, telkens door te veel kracht te zetten op 22 of 32.
    Een keer met een ketting waar ik maar 80 km mee gebold had, op een kort hellingske van 15m, had het hellingske niet verwacht, stond op 32t en dacht, bwa effe rechtstaan en wat kracht zetten. Dan geraak ik wel boven. Ja, knal. Eén schakel over, 20 met een barst in... Geen fout in, niks met onderhoud te maken, gewoon verkeerd gebruik...

  • wiezenaar1 Dec om 02:00

    Nooit problemen gehad met die Kmc -link, rij er nu het vijfde seizoen mee, wel in combinatie met Dura Ace ketting.
    Dura Ace heeft ook eens een link gehad, was niets waard.

  • Smokeyjoe1 Dec om 02:00

    @wiezenaar: fiets je er ook mee in de regen of enkel met een 'goed-weer' fiets? Als ik na het rijden (in de regen) de fiets wegzet en s'anderdaags terug wil fietsen, merk ik met de Shimano ketting toch al roest. Nu, je kan zeggen je moet dit en dat en dat na regen...maar met die KMC X10SL heb ik dit niet. Gevolg is wel dat mijn voorkeur daar naar uit gaat. Trouwens mijn fietsen worden regelmatig gekuist hoor! wink.gif

    Trouwens die link van KMC kan men pas vanaf de nieuwe DA en Ultegra kettingen gebruiken. Daarvoor was dit niet mogelijk. Ketting was net iets te breed. Met een Wipperman link kon dit wel maar dan ondervond ik weer problemen doordat die link steeds tegen de naastliggende krans op de cassette tikte, hoe ik de der. ook afstelde.

  • wiezenaar1 Dec om 02:00

    Dat een Shimano ketting roest, dat heb ik nog niet meegemaakt.
    Ik rij met Dura Ace en mijn vrouw met Ultegra.
    Maar als ge een Dura Ace ketting eens los opneemt, dan voelt u direct hoe soepel die schakels zijn, een groot verschil,met goedkope kettingen.
    Ik gebruik wel Kmc link en vind wel die duur ivm een ketting.

  • Fietsertje1 Dec om 02:00

    Ik doe al meer dan 15000km met dezelfde ketting (shimano). Dit is lang, maar ik fiets bijna nooit op het buitenblad en kuis mijn ketting van zodra ik in de regen heb gereden. Telkens ik mijn fiets binnendoe voor nazicht zeg ik tegen FM dat hij ketting moet controleren en nieuwe moet leggen indien nodig. Tot nu toe is het volgens hem nog altijd niet nodig. Dus ja, je kan lang met éénzelfde ketting doen...

  • Smokeyjoe1 Dec om 02:00

    Met KMC kettingen doe ik er ongeveer 3000km mee. Dan vervang ik ze. Niet omdat ie er slecht uitziet maar omdat er teveel rek op zit (met meting bepaald) Zo spaar je inderdaad (dure) cassettes en tandwielen uit. Goedkopere kettingen gebruiken heeft weinig zin. Deze gaan wss sneller slijten...(onder zelfde omstandigheden) Duurdere kettingen zijn vaak voorzien van een of andere coating die de levensduur verlengt.

    Shimano kettingen gaan langer mee maar ik vind dat ze snel roesten. KMC heeft dit bv. niet zo snel. Slijtage is dan wel weer ietsje sneller. Maar ze zijn dan weer lichter...etc...

  • patatbeng1 Dec om 02:00

    www.vlaamsewielrijdersbond.be/content/collections/record.php?ID=23&s_navID=96#265 . Ik doe het op deze manier geen idee hoeveel km mijn ketting meegaat. Profs vervangen om de 1500km maar die moeten naar niks kijken.lol.gif

  • perico1 Dec om 02:00

    Als je de ketting om de 2000à2500km vervangt komt er haast géén slijtage aan cassette en tandwielen vooraan.Mijn fietsmaker adviseert om goedkopere ketting te leggen en regelmatig te vervangen dan dure te kopen en deze lang te laten liggen met gevolg dat cassette dan ook versleten is.

  • john Wilier1 Dec om 02:00

    Rij 10000 km met campa record 11 speed (ketting+cassette) maar goed onderhoud en ketting niet te schuin laten lopen.

  • jul20091 Dec om 02:00

    en ik leg steeds de goedkopere ultigraketting 9 speed...ook al heb ik 10 kronen

  • jul20091 Dec om 02:00

    ik vervang mijn ketting alle 2000km en kan enorm veel km doen met mijn kassette...konklusie ...altijd konfortabel en veilig rijden

  • rytec1 Dec om 02:00

    Uiteraard ook de kroontjes of gehele cassette vernieuwen is geen overbodige luxe denk ik.

  • zoolander1 Dec om 02:00

    normaal gebruik bij een dura-ace of ultegra ketting is een goede 4000km, al twee jaar op rij dat begon de ketting na deze afstand op te spelen...
    gewoon vervangen dan, kost echt niet veel.

    de ketting moet niet alleen in de juiste richting liggen (tekens naar buiten) maar de versterkte pin moet bij het in elkaar zetten ook juist gemonteerd worden zodat ze "trekt" aan de schakel en niet zelf getrokken wordt... kijk eens op techdocs van shimano daar staat het geillustreerd.

    campa kettingen zouden langer meegaan dan shimano.

  • gils1 Dec om 02:00

    Bij Shimano (dura ace) moet de ketting volgens de richting liggen zodat het teken van dura ace aan de buitenkant staat. had de mijne ook verkeerd liggen en ondervond meer weerstand dan anders, na ze om te draaien was dit verholpen.

  • mwjagt1 Dec om 02:00

    Afhankelijk van kwaliteit, onderhoud en gebruik (laat de ketting niet te schuin lopen) moet een ketting best lang mee kunnen. Ik draai nu al een dikke 8000 met een campa record ketting. Na meting kan ik nog steeds rijden. Dat wil niet zeggen dat ik morgen stop sta. Kettingbreuk kan altijd optreden.

    Regelmatig ontvetten en met goede olie weer smeren. Ook na de rit de ketting even afvegen met een doek. Dit verlengt de levensduur.

  • BrechtG1 Dec om 02:00

    Je ketting kan ook aan 2 kanten gebruikt worden, dus als je ze omdraait kan je ze nog eens gebruiken. Weet wel niet of dat altijd kan.

  • wiezenaar1 Dec om 02:00

    De bijsluiter lezen we meestal als het niet goed gaat van de eerste keer.
    Shimano trekt er wel de aandacht op, is al enkele jaren bij Dura Ace.
    Ik rij met 2 kettingen, om de 1000 km wissel ik om, tamelijk vlug ( ik denk rond 3000 km) was de ene versleten. Met de andere heb ik zeker 7000 km gereden.Onderhoud was bij beide hetzelfde.
    Raar hé

  • rytec1 Dec om 02:00

    Heel belangrijk ook is de wijze waarop men de ketting erop legt, vooral een Shimano ketting.
    Ik heb dit ook eens gehad dat na 2000km de ketting alweer versleten was en na zelf eens dit onderzocht te hebben bleek dat de ketting er omgekeerd op lag, de tekst moet aan de buitenzijde staan en bij mij was dat aan de binnenzijde. Blijkbaar zijn de schakels daarvoor speciaal ontworpen.
    Mijn FM wist dit zelfs niet.